کارت‌های۳۰۰۰ انویدیا، رسما معرفی شدند(RTX 3080 ،RTX 3090 و RTX 3070) و اطلاعات دست اولی را در اختیار ما گذاشتند.

با امکانات و محدود‌ه‌ی تقریبی راندمان این مدل‌ها نسبت به همرده‌های نسل قبلی بیشتر آشنا شویم.

معرفی

مهم‌ترین موضوع در مورد کارت‌هایRTX 3080 ،RTX 3090 و RTX 3070 سری آمپر این است که فاصله‌ی ایجاد شده‌ی بین نسلی میان تورینگ و آمپر به گفته‌ی انویدیا، بیشترین میزانی است که تاکنون شاهد بود‌ه‌ایم. درگذشته‌، یکی از بهترین ارتقاهای راندمانی را از نسل مکسول به پاسکال (از GTX 980 به GTX 1080) شاهدبودیم. اکنون احتمالا افزایشِ راندمان بیشتری را از مهاجرت از کارت‌های سری RTX 20 به RTX 30 تجربه کنیم.

مقایسه RTX 3080 ،RTX 3090 و RTX 3070

از نظر ابعاد، کارت‌های انویدیا بزرگترین اندازه در بین کارت‌های گرافیکی را دارند. درداخل کیس۳ اسلات را برای RTX 3090 و ۲ اسلات را برای RTX 3080 و RTX 3070 اشغال می‌کنند. میزان توان مصرفی هم در مجموع افزایش داشته. با وجود استفاده از فناوری ساخت۸ نانومتری سامسونگ، باز هم به منبع تغذیه قدرتمندتری نسبت به نسل گذشته نیاز داریم. یک منبع تغذیه‌ی ٧۵۰ واتی برای مدل‌های RTX 3090 و RTX 3080 توصیه شده است. همچنین یک منبع تغذیه‌ی ۶۵۰ واتی برای مدل‌ RTX 3070 توسط انویدیا توصیه شده است.

انویدیا با طراحی خنک کننده‌ی جدید خود ادعا می‌کند که ۵۵ درصد جریان هوای بیشتری را هدایت می‌کند. همچنین ۳ برابر نویز کمتری دارد و ۳۰ درصد کارآمدتر از طراحی‌های قبلی است. طبق معمول باید کارت‌های جدید را تحت آزمون قرار داد تا صحت و سقم آمار اعلام شده تایید یا رد شود.

در مورد فن‌های موجود در خنک‌کننده هم دو فن وجود دارد که یک فن در قسمت عقب هوا را از جلوی کارت به سمت بالا می‌کشد. یک فن دیگر هوای گرم شده را از داخل کارت و از شیار پشت کیس به بیرون فشار می‌دهد. این طراحی به این معنی است که هوا در قسمت زیر GPU قرار می‌گیرد و از دو مسیر، یا از پشت کارت خارج می‌شود و یا اگر پردازنده خنک‌کننده‌ی مستقل داشته باشد، به خنک‌‌کننده‌ی CPU دمیده می‌شود. با در نظر گرفتن این تغییر طراحی، ممکن است خنک‌کننده‌های مدار بسته‌ی مایع از این پس کارایی و راندمان بهتری نسبت به خنک‌کننده‌های برجی شکلِ بزرگ داخل کیس داشته باشند، چرا که دمیده شدنِ حرارت کارت گرافیک به برج خنک‌کننده، باعث افزایش دمای محیطی و در نتیجه کاهش راندمان آن خواهد شد.

مقایسه‌ی مشخصات فنی

به گفته‌ی انویدیا معماری آمپر علاوه بر ارتقای بخش Shader برای واحدهای ترسیم سنتی یا Rasterization، به واحدهای ray tracing نسل دوم و واحدهای Tensor نسل سوم نیز مجهز شده است.

دراین جدول مشخصات فنی سه کارت گرافیک معرفی شده را در برابر همتایان قبلیِ آنها از معماری تورینگ مشاهده می‌کنید:

مقایسه RTX 3080 ،RTX 3090 و RTX 3070

NVIDIA RTX IO

امروزه ذخیره‌سازها با وجود پیشرفت زیاد و استفاده از SSD-های سریع، هنوز هم ضعیف‌ترین قسمت رایانه‌ها محسوب می‌شوند. سرعت SSD-های مدرن با بهره گیری از توانِ کامل گذرگاه PCIe در هر نسل افزایش می‌یابد. در PCIe نسل چهارم، سرعت این گذرگاه به ۶۴ گیگابیت بر ثانیه (۸ گیگابایت بر ثانیه) در دوجهت رسیده است. هم اینک شرکت ای‌ام‌دی پلتفرم مبتنی بر PCIe 4.0 را عرضه کرده. اما اینتل فقط در پلتفرم نسل یازدهم موبایلی از آن استفاده کرده است. انتظار می‌رود همزمان با عرضه‌ی پردازنده‌های نسل Rocket Lake، به کاربران رایانه‌های رومیزی نیز عرضه کند.

این فناوری روی تمام کارت‌های گرافیکی RTX از نسل تورینگ و آمپر کار خواهد کرد. بابروزرسانی API مربوطه درنسخه‌ی۲۰۲۱ ویندوز10، می‌توان انتظار داشت که استفاده از این قابلیت از نیمه‌ی دوم سال آینده عملیاتی شود. در ضمن مایکروسافت می‌گوید این قابلیت به ملزوماتی نیاز دارد که باعث می‌شود تمامِ درایوهای M.2 و NVMe برای بهره بردن از آن مناسب نباشند و احتمالا فقط مدل‌های پرسرعت‌تر برای این قابلیت چراغ سبز خواهند گرفت.

Nvidia Reflex

فناوری دیگری که همزمان با معرفی کارت‌های گرافیک جدید معرفی شد. این فناوری به گیمرهای آنلاین وعده‌ی بهره‌مندی از کاهش تاخیر و افزایش سرعت پاسخ‌گویی سیستم در هنگام بازی را می‌دهد. به گفته‌ی انویدیا این قابلیت خود مشتمل بر برخی نوآوری‌ها در تراشه‌ی گرافیکی، تکنیک G-Sync و برخی دیگر قابلیت‌های نرم‌افزاری است که سنجش و کاهش تاخیر سیستم در هنگام اجرای بازی‌های رقابتی را ممکن می‌سازند. کاهش تاخیر سیستم برای گیمرهای آنلاین امری حیاتی است که به پی‌سی و نمایشگر اجازه‌ی واکنش سریع‌تر در برابر دستورات ورودیِ کاربر از طریق ماوس و صفحه کلید را می‌دهد و دقت در عکس‌العمل‌ها و شلیک‌ها را افزایش می‌دهد.

مقایسه RTX 3080 ،RTX 3090 و RTX 3070

این قابلیت مختص نسل جدید نیست و روی کارت‌های گرافیکی GTX 900 و بالاتر قابل اجرا خواهد بود. این قابلیت از نسخه‌ی بعدی درایورهای انویدیا در اواخر شهریور در دسترس قرار خواهد گرفت. همچنین طبق آزمون‌های انویدیا، این قابلیت در برخی از معروف‌ترین بازی‌های رقابتی به شکل زیر تاثیرگذار بوده است:

 جمع بندی

به جز مشخصات فنی و محدوده‌ی راندمانیِ کارت‌های گرافیکی جدید، اطلاعات دیگری در مورد قابلیت‌های بالقوه‌ی افزایش کارایی واحدهای RT و Tensor در تراشه‌های نسل Ampere هم منتشر شده که مبتنی بر استفاده‌های گسترده‌تر از امکانات این نسل است، امکاناتی که در بخش تولید محتوا و سهولت دسترسی به کیفیت بصری بالاتر و همین‌طور کاهش زمان و هزینه‌ی اجرای پروژه‌های گرافیکی تاکید دارند. از سوی دیگر افزایش خیره کننده در راندمان تکنیک رهگیری پرتو و همین‌طور واحد‌های هوش مصنوعی و ML باعث شده که اجرای بسیاری از بازی‌ها با استفاده‌ی کامل از هر دوی این تکنیک‌ها و نرخ فریم بسیار بالاتر و روانتر برای اولین بار میسر شود و گلایه‌های قبلی در مورد راندمان ray tracing در بازی‌ها در نسل تورینگ به دست فراموشی سپرده شود.

انویدیا بسته‌ی نرم افزاری DLSS 2.1 با امکانات بیشتر نسبت به DLSS 2.0 را هم معرفی کرده است. برخی امکانات جدید مثل قابلیت ارتقای کیفی تصویر در رزولوشن 8K برای کارت فوق قدرتمندی مانند RTX 3090 فرآهم می‌شود.

فناوری DLSS در نسخه‌ی ابتدایی چیزی بیش از یک تکنیک Image Sharpening معمولی به نظر نمی‌رسید. تحول بی‌نظیر ایجاد شده در DLSS 2.0 و اجرا روی هسته‌های Tensor تراشه‌های RTX باعث شد که یکی از بی‌نقص‌ترین تکنیک‌های ارتقای تصویری و upscaling را در بازی‌های ویدیوئی مشاهده کنیم. در واقع DLSS 2.0 بسیار از جزئیاتی را که با اِعمال تکنیک TAA روی صحنه محو می‌شوند یا از بین می‌روند را دوباره به تصاویر برمی‌گرداند و در بسیاری موارد کیفیتی حتی بالاتر از اجرای بازی در رزولوشن Native را ارائه می‌کند.


مطالب پینهادی:

بررسی کارت گرافیک RTX 3080

RTX 3090 بهترین برای بازیابی رمز عبور

معرفی RTX 3070؛ عضو کوچک خانواده آمپر

RTX 3090؛ کارت گرافیکی غول پیکر