سرویس‌های فضای ابری مدرن نظیر دراپ‌باکس و گوگل درایو و غیره، معمولاً اپلیکیشنی دارند که با نصب کردن آن، فرآیند آپلود و دانلود فایل‌ها از طریق اینترنت، ساده‌تر می‌شود. اگر از فضای ابری صرفاً برای آپلود فایل و به اشتراک‌گذاری آن استفاده می‌کنید، شاید نصب کردن این نرم‌افزارها ضروری نباشد و حتی موجب کندتر شدن سیستم عامل شود. یک راهکار دیگر این است که نرم‌افزار سرویس فضای ابری را نصب کنید اما اجرا شدن خودکار آن در شروع به کار یا به عبارت دیگر استارت‌آپ ویندوز یا مک‌او‌اس را متوقف کنید. در این صورت سرعت سیستم عامل پایین نمی‌آید.

توقف اجرای خودکار Dropbox در Windows و macOS

ابتدا دراپ‌باکس را اجرا کنید تا آیکون آن در سینی ویندوز یا نوار منوی مک‌او‌اس ظاهر شود. منظور از سینی ویندوز که همان گوشه‌ی تسک‌بار و کنار ساعت و تاریخ است. در مک‌او‌اس نیز آیکون برخی نرم‌افزارها در گوشه‌ی منوی بالای صفحه قرار می‌گیرد. روی این آیکون کلیک کنید و در کادر باز شده روی تصویر پروفایل خویش کلیک کنید. البته ممکن است به جای تصویر پروفایل، صرفاً حروف ابتدایی نام شما نمایش داده شود.

در منوی باز شده روی Preferences کلیک کنید.

به این ترتیب پنجره‌ی تنظیمات دراپ‌باکس ظاهر می‌شود. در این پنجره و در تب تنظیمات عمومی یا به زبان دیگر General، تیک گزینه‌ی Start Dropbox On System Startup را حذف کنید.

توقف اجرای خودکار Dropbox

برای ذخیره کردن تنظیمات، اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، روی OK کلیک کنید و اگر از مک‌او‌اس استفاده می‌کنید، روی دکمه‌ی بستن یا × کلیک کنید. از این پس زمانی که سیستم عامل شروع به کار می‌کند، دراپ‌باکس اجرا نخواهد شد و هر زمان که لازم باشد، می‌بایست خودتان آن را اجرا کنید.

روش دوم غیرفعال کردن Dropbox در شروع به کار ویندوز

در ویندوز برای مدیریت کردن نرم‌افزارهای استارت‌آپ می‌توانید از Task Manager و همین‌طور Services استفاده کنید. البته روش‌های دیگری نیز برای این مهم وجود دارد که شاید پیچیده‌تر باشد.

در مورد دراپ‌باکس می‌توانید از تاسک منیجر استفاده کنید. در ویندوز ۱۰ با راست‌کلیک کردن روی تسک‌بار پایین صفحه و کلیک روی گزینه‌ی Task Manager، این ابزار مفید و کاربردی اجرا می‌شود. علاوه بر این می‌توانید با سه کلیدی که در سمت چپ کیبوردها قرار دارد، تاسک منیجر را اجرا کنید.

ساده‌ترین روش اجرا کردن تاسک منیجر، استفاده از کلید میانبر Ctrl + Shift + Esc است.

اگر اولین بار است که تاسک منیجر را اجرا می‌کنید، روی دکمه‌ی More details کلیک کنید تا نمای پیشرفته که شامل تب‌هایی نظیر Startup است، ظاهر شود. روی این تب کلیک کنید تا لیستی از پردازش‌های پس‌زمینه و نرم‌افزارهایی که در شروع به کار ویندوز اجرا می‌شوند، ارایه شود. در این لیست روی Dropbox کلیک کنید و سپس روی دکمه‌ی Disable زیر لیست کلیک کنید.

توقف اجرای خودکار Dropbox

در نهایت تاسک منیجر را ببندید. از این پس دراپ‌باکس در شروع به کار ویندوز اجرا نمی‌شود.

روش دیگر برای توقف اجرای خودکار Dropbox در macOS

در سیستم عامل macOS هم می‌توانید اپ‌های استارت‌آپ را مدیریت کنید و روش کار بسیار ساده است. برای شروع روی منوی اپل یا همان سیب معروف در بالای صفحه کلیک کنید و در منوی باز شده روی System Preferences کلیک کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود روی Users & Groups کلیک کنید. سپس اکانت خویش را انتخاب کرده و روی تب Login Items کلیک کنید. در این تب برنامه‌هایی که پس از لاگین به صورت خودکار اجرا می‌شوند، لیست شده است.

اگر دراپ‌باکس در لیست دیده می‌شود، روی آن کلیک کرده و سپس روی دکمه‌ی – زیر لیست کلیک کنید.

توقف اجرای خودکار Dropbox

به این ترتیب دراپ‌باکس از لیست برنامه‌های استارت‌آپ مربوط به اکانت شما حذف می‌شود. برای دیگر حساب‌های کاربری می‌بایست به صورت مجزا اقدام کنید.


مطالب پیشنهادی:

دراپ باکس چیست؟

قابلیت های کار گروهی در نسخه‌ی جدید Dropbox

آموزش کار با itunes

چه فایل‌هایی را میتوان در گوگل درایو ذخیره کرد؟

گوگل درایو چیست؟