اسکوترها جزو آن دسته از موتورسیکلت‌هایی هستند که مناسب ترددهای شهری و کاربری‌های روزانه هستند. اما به دلیل قیمت بالایی که دارند، تنها قشر محدودی از جامعه توانایی خرید آن‌ها را دارند. به‌عنوان مثال می‌توان به مدل‌های محتلف وسپا اشاره کرد که این روزها به نمادی اشرافی در خیابان‌ها تبدیل شده است.علاوه‌بر وسپا، می‌توان به برخی از مدل‌های هوندا نیز اشاره کرد که این روزها با قیمت‌های بسیاربالایی دردسترس هستند. هوندا کلیک موتورسیکلتی جذاب و دوست داشتنی است که به دلیل دارا بودن امکانات رفاهی زیاد، توانسته نظر بسیاری از علاقه‌مندان به اسکوترها را به خود جلب کند.

معرفی هوندا کیلیک

سال 95 با ورود هوندا کلیک 125 سی‌سی به بازار کشور، شاهد تغییر و تحولی اساسی در رده اسکوترها در بازار بودیم. ظاهر تهاجمی و خاص این موتور باعث شد که در همان ابتدا لقب سامورایی به آن اطلاق شود. برند ژاپنی هوندا آنقدر معتبر است که عاشقان موتورسیکلت بدون هیچ چون و چرایی به سراغ آن رفته و محصولات آن را خریداری می‌کنند. کلیک نیز از همین موضوع بهره‌مند شده و توانست آمار فروش قابل توجهی را در بازار ایران برای خود ثبت کند. اما مدتی بعد یعنی در سال 96 مدل قدرتمندتر این موتور سیکلت تحت عنوان هوندا کلیک 150 راهی بازار شد و توانست ادامه دهنده راه نسخه قبلی شود.

اما واقعیت اینجاست که نسخه 150 سی‌سی کلیک آن‌قدر که انتظار می‌رفت تفاوتی در بحث قدرت و شتاب با نمونه 125 سی‌سی نداشت. از سوی دیگر قطعات مصرفی این موتورسیکلت به دلیل کمیاب بودن در بازار، با قیمت‌های بسیار زیادی قابل دسترس بوده که این موضوع باعث می‌شود خریداران با مشکلی بزرگ مواجه شوند.

طراحی و ظاهر

یکی از وجوه تمایز کلیک با سایر اسکوترهای بازار را باید طراحی ظاهری خاص آن برشمرد که باعث شده بسیار مورد توجه علاقه‌مندان قرار بگیرد. همچنین رنگ‌بندی خاص و جذاب و دیزاین متفاوت نیز از دیگر مواردی است که این موتورسیکلت ژاپنی را متمایز می‌کند.

خطوط تند و تیزی که سراسر قسمت‌های بدنه را فرا گرفته، همگی به دماغه موتورسیکلت منتهی می‌شوند که در نهایت چهره‌ای تهاجمی و روبه جلو را به ارمغان آورده است. همچنین رینگ‌های اسپرت آلومینیومی به‌کار رفته در این اسکوتر با سایز 14 اینچی، تاثیر بسزایی در زیبایی آن دارد. لازم به ذکر است که سایز لاستیک‌های آن نیز در چرح جلو 80/90 و در چرخ عقب 90/90 است. که به دلیل داشتن فاق کافی، سواری نسبتا نرم و بدون تنشی را به ‌راکب منتقل می‌کند.

امکانات

از آنجایی که مصرف‌کنندگان ایرانی علاقه بسیار زیادی به امکانات رفاهی و آپشن هستند، هوندا کلیک توانست به سرعت جایگاهی مناسب را در بازار ایران برای خود بدست آورد. از همین رو می‌توان گفت که کلیک یکی از موتورسیکلت‌های مدرن و به‌روزی است که با دارا بودن امکاناتی نظیر اتوهولد، سیستم آی‌دلینگ استاپ، سنسور جک، کلید باز کردن محفظه بار، صفحه پشت آمپر آنالوگ و دیجیتال و سیستم روشنایی زنون، در رده اسکوترهای پیشرفته و مدرن جا گرفته است.

لازم به ذکر است که آپشن سنسور جک در هوندا کلیک به‌گونه است که با پایین زدن جک، موتور خاموش می‌شود و تا زمانی که موتور روی جک بغل است پیشرانه استارت نمی‌خورد که این مورد باعث شده ضریب ایمنی در این موتور سیکلت افزایش یابد. همچنین سیستم آی‌دیلینگ مانند سیستم استارت استاپ در خودرو عمل کرده و هنگام توقف‌های کوتاه مدت به‌صورت اتوماتیک پیشرانه را به منظور صرفه‌جویی در مصرف سوخت خاموش می‌کند.

مشخصات فنی

همانطور که گفته شد هوندا کلیک با دو نوع پیشرانه 125 سی‌سی و 150 سی‌سی وارد بازار ایران شده است. پیشرانه به‌کار رفته در این موتورسیکلت از نوع یک سیلندر دو سوپاپه انژکتوری بوده که با حجم 150 سی‌سی، توانایی تولید نیرویی معادل 16.7 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 12.8 نیوتون متر را دارد. لازم به ذکر است که قدرت خروجی این موتور با توجه به وزن 110 کیلوگرمی آن کافی بوده و می‌تواند قدرت لازم را در اختیار راکب قرار دهد.

همچنین انتقال قدرت در اینم اسکوتر توسط جعبه‌دنده اتوماتیک 5 سرعته صورت می‌گیرد. گفتنی است طبق اعلام کمپانی هوندا، شتاب صفر تا صد این موتور سیکلت 12 ثانیه اعلام شده است. همچنین سیکل ترکبی مصرف سوخت آن حدود 1.5 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است که باتوجه به نوع موتور و وزن آن، عدد قابل قبولی به‌نظر می‌رسد.