کنسول‌های نسل بعد یعنی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس بالاخره از راه رسیدند. رقابت یا بهتر است بگوییم ماراتن طولانی‌ سونی و مایکروسافت بار دیگر آغا شد. از ظاهر کنسول، ابعاد و قدرت سخت‌افزاری که بگذریم، اصلی‌ترین عامل برای انتخاب و خرید هر کدام از این کنسول‌ها، بازی‌هایی است که برای آن‌ها عرضه می‌شود. بازی‌هایی که همراه با خود کنسول عرضه می‌شوند یا همان بازی‌های لانچ در کنار آنکه سعی می‌کنند قدرت سخت‌افزاری و ویژگی‌های هر کنسول را به نمایش بگذارند، خود دلیلی مهم در انتخاب کنسول هستند. مایکروسافت در نسل نهم حساب ویژه‌ای روی سرویس گیم‌پس و بازی‌های نسل قبل خود در قالب سیستم Backwards Compatibility کرده است و سونی هم ۵ انحصاری مهم برای ارائه دارد. در این مطلب ابتدا به سراغ پلی استیش 5 و بازی‌های مهم زمان عرضه کنسول می‌رویم.

Demon’s Souls

بازی‌های مهم زمان عرضه کنسول پلی استیش 5

قبل از آنکه سری دارک سولز به محبوبیت و شهرت امروزی برسند، میازاکی و استودیو فرام‌سافتور کار خودشان را با بازی Demon’s Souls آغاز کرده‌اند. عنوانی که به عقیده بسیاری از تمامی نسخه‌های سری دارک سولز، بلاد بورن و Sekiro سخت‌تر بود و به صورت انحصاری تنها برای پلی استیشن ۳ عرضه شد.

حالا بعد از گذشت ۱۱ سال، نسخه ریمیک این شاهکار جان‌فرسا تبدیل به یکی از مهم‌ترین بازی‌های انحصاری پلی استیشن 5 در زمان عرضه شده است. وظیفه ریمیک این بازی را هم استودیو Bluepoint Games بر عهده دارد، استودیویی که پیش‌تر توانایی‌اش در ریمیک کردن بازی‌ها را با Shadow of the Colossus ثابت کرده بود.

ریمیک Demon’s Souls دقیقا در همان روز عرضه پلی استیشن 5 منتشر می‌شود و بر خلاف آن چیزی که در تریلر رسمی بازی در آخرین ایونت سونی دیده شد، ظاهرا بازی قرار است انحصاری کنسول نسل بعد سونی باقی بماند.

Spider-Man: Miles Morales

بازی‌های مهم زمان عرضه کنسول پلی استیش 5

سونی در نسل حاضر که دیگر آخرین روزهایش را سپری می‌کند، موفق شد تا با ساخت و نشر ده‌ها بازی انحصاری با کیفیت رقابت را برای حریفش سخت‌تر کند و پیروز میدان شود. اما یکی از آن انحصاری‌هایی که کمتر کسی حتی فکرش را می‌کرد، اسپایدرمن، قهرمان شهر نیویورک بود.

اینسامنیک گیمز تقریبا توانست با مجموعه بی‌جان بازی‌های اسپایدرمن همان کاری را بکند که سال‌ها قبل راک‌استدی با بازی‌های بتمن کرده بود. یک بازی درجه یک و با کیفیت که هر گیمری را به خودش جذب می‌کند، حتی آن‌هایی که شاید علاقه چندانی به دنیای کمیک و قهرمانانش نداشته باشند.

احتمالا همین موفقیت هم باعث شده تا این بار سونی نسل بعدی خودش را با نسخه جدیدی از این بازی شروع کند. Spider-Man: Miles Morales همزمان با کنسول پلی استیشن ۵ منشتر می‌شود و تازه نسخه آلتیمیتی دارد که شامل نسخه ریمستر شده اسپایدرمن اول هم می‌شود. اگر هم فکر می‌کنید که بازی بیشتر حکم یک بسته الحاقی را دارد، به نظرم تریلر گیم‌پلی اخیر بازی نظرتان را عوض می‌کند.

Godfall

Godfall

گادفال اولین بازی انحصاری پلی استیشن 5 بود که در مراسم The Game Awards معرفی شد و حالا مدتی می‌شود به پایه ثابت تمامی ایونت‌های سونی تبدیل شده است. هر چند که سازنده بازی استودیو معروف و شناخته شده‌ای نیست اما در عوض استودیو گیرباکس، سازنده سری بردرلندز، وظیفه نشر بازی را بر عهده دارد.

راستش را بخواهید، قضاوت در مورد Godfall کار آسانی نیست. نمایش‌های بازی گاهی امیدوارکننده هستند و برخی اوقات به نظر می‌رسد که بازی در نهایت یک عنوان برای نمایش قابلیت‌های مهم کنسول نسل بعد سونی است و توانایی تبدیل شدن به یکی از انحصاری‌های مهم را ندارد.

در هر صورت نمی‌توان منکر پتانسیل‌های بازی شد و در صورت اینکه Godfall بتواند موفق شود، نه تنها خریداران پلی استیشن 5 در همان زمان عرضه یک انحصاری عالی برای بازی کردن دارند، بلکه مسیر برای ساخت نسخه‌های بعدی در طول نسل هم هموار می‌شود.

Sackboy: A Big Adventure

Sackboy: A Big Adventure

سری Little Big Planet یکی از بهترین و البته متفاوت‌ترین بازی‌های انحصاری پلی استیشن ۳ بود و آنطور که باید در این نسل به آن توجهی نشد. البته تعجبی هم نداشت چرا که Media Molecule سخت مشغول توسعه شاهکاری به اسم Dreams بود.

اما به هر حال در نسل نهم دنیای Little Big Planet قرار است در قالبی دیگر به پلی استیشن 5 بازگردد. یک بازی پلتفرمر و پازل به نام Sackboy: A Big Adventure که استودیو سومو دیجیتال، سازنده نسخه سوم، مسئول توسعه آن است.

درست است که سومو دیجیتال شاید نتوانسته باشد Little Big Planet را به شاهکاری چون دو نسخه قبلی تبدیل کند اما نتیجه نهایی همچنان بازی خوبی بود و حالا این استودیو شاید بتواند در قالب جدید یکی از بهترین انحصاری‌های ابتدای نسل را تحویل‌مان دهد.

Astro’s Playroom

Astro’s Playroom

برای تجربه این انحصاری آخر دیگر نیازی نیست حتی هزینه‌‌ اضافی کنید چرا که Astro’s Playroom از قبل روی خود کنسول نصب شده است. در واقع هدف اصلی این بازی مثل نمونه مشابهش در پلی استیشن ۴ ابزاری برای نمایش قابلیت‌های کنسول و کنترلر دوال‌سنس است.

اما با تریلرها و نمایش‌هایی که از Astro’s Playroom تا به امروز دیده‌ایم، به نظر می‌رسد سونی قصد دارد تا این دمو را به یک بازی کامل تبدیل کند. در هر صورت خبر خوب این است که برای تجربه Astro’s Playroom و بازی کردن با ده‌ها ربات بانمک نیازی به خرج هیچ هزینه‌ای نیست.